Noves experiències a Noruega

Quan parlem d’intercanvis i oportunitats de mobilitat sempre pense en la vessant acadèmica i cultural que es presenta per a conèixer noves maneres de fer arribar la nostra tasca docent a les aules.

En aquest cas, un grupet de 4 alumnes de 1r Batxiller de Florida Secundària i jo agafarem maletes i volarem cap al nord d’Europa, més concretament cap a Noruega per tal de viure allí una estància que ha resultat sorprenent i captivadora.

Després d’uns vols molt tranquils, vàrem arribar a Venessla el 5 de febrer. En aterrar, les famílies i alumnes acollidores estaven esperant amb un bon somriure al nostre alumnat.
El primer dia d’estada començarem a treballar de bon de matí i el resultat va estar esgotador però molt profitós.

A l’escola de Venessla les sessions tractaven de la colonització dels EEUU a grans trets per a focalitzar-se amb la qüestió de l’esclavitud i la guerra civil. Tot seguit vàrem parlar sobre les diferències entre ètnia i raça entrant al detall sobre un tema que encara hui en dia causa flames als EEUU:  el racisme. Al fil de aquest últim tòpic, vérem un documental “I am not your negro”, que en parlava d’una situació històrica reial, com l’assassinat de Malcom X, Martin Luther King i Merger. A partir d’ací continuarem fent treball d’investigació al voltant d’unes preguntes de reflexió. He de dir-vos que el nostre alumnat tot i tenir menys nivell d’anglés (lamentablement és impossible aconseguir el nivell de comprensió i expressió que tenen tots ací)-qüestió del sistema educatiu, no de Florida- han participat els que més, reflexionant i comentant tot el que es feia a l’aula.

Allà s’hi treballa sobretot i d’una manera generalitzada la qüestió de la diferència racial als EEUU, els drets civils i el dilema de la segregació racial des del 1865 que es va abolir l’esclavitud. També en vàrem parlar, junt amb el seu grup de vocational training (el que seria la FP nostra), dels natius americans als EEUU amb un resum general del que havien treballat la setmana anterior i la vertadera història de Pocahontas i el capità John Smith. Després d’aquesta sessió continuarem discutint sobre el patriotisme i tòpics sobre els americans, així com vàrem analitzar què diferència hi ha entre “melting pot” i “ salad bow” com a metàfora de la integració racial als EEUU.Altra qüestió que comentarem va ser sobre els myths & legends del nòrdics vs els myths &legends dels espanyols i també en parlarem sobre feminisme i igualtat de gènere als dos països.

Per acabar la setmana ens varen preparar una gravació de radio per a fer un podcast sobre snacks típics de la regió i que els nostre alumnat havia de tastar, descriure i comentar en directe. Hi va haver snaks i gustos per a tot, com podreu imaginar!

L’alumnat no sols ha practicat la llengua Anglesa sinó que a més, a tingut l’oportunitat de conèixer de primera mà la cultura, la manera de viure i els valors cívics que tenen els nòrdics. En el meu cas, m’emporte una experiència enriquidora en tots els aspectes i profitosa tant a nivell professional per a mi com acadèmica per a l’alumnat i culturalment enriquidor per a tots.

María Espeleta, professora d’Anglés a Florida Secundària.