24/7 Sense Violències Masclistes

La reconeguda assessora a professorat i institucions educatives especialitzada en violència masclista amb adolescents, Carmen Ruiz Repullo, ha impartit la xarrada ‘24/7 Sense Violències Masclistes’ a l’alumnat de Florida Secundària. La finalitat d’aquesta ponència ha sigut reduir la violència masclista en l’adolescència i promoure la coeducació i l’educació de gènere com un aspecte transversal. Per aquest motiu, s’ha centrat en promoure el debat entre l’alumnat, escoltar quins són els seus principals dubtes i conéixer què el preocupa en matèria de violència masclista.

La xarrada, organitzada per la professora de l’àrea d’Educació de Florida Universitària, Sandra Molines, i presentada per la Coordinadora del Pla Director de Coeducació de la Conselleria d’Educació, Cultura i Esports, Natividad Fajardo, s’ha centrat en la violència masclista durant l’adolescència i en l’experiència de Carmen Ruiz Repullo, experta en aquesta mena de casos entre la joventut. “El masclisme ara és més subtil i tendeix a reciclar-se”, comentava l’experta.

Per aquest motiu, després d’explicar el que és el feminisme -i aclarir que busca la igualtat, i no que les dones siguen superiors als homes-, va posar en relleu els principals mandats tant per a homes com per a dones que imperen en la societat actual. D’aquesta manera, l’alumnat ha pogut reconéixer les situacions descrites per la ponent. “En la nostra societat es continua educant des de paràmetres diferents a dones i a homes”, explicava. En aquest sentit, Carmen Ruiz destacava que a pesar que es “hipersexualiza a les dones des de xicotetes”, incomprensiblement els mandats socials per a les dones insisteixen a “no provocar, no seduir i no tontear”.

En el cas dels homes, l’experta destacava que s’imposa una masculinitat hegemònica, que perjudica els homes. Carmen Ruiz destacava que aquesta masculinitat hegemònica està basada en: no ser dona, no ser homosexual, ser fort, tindre aparença, ser competitius i no expressar feblesa ni sentiments. “Aqueix model posa en una posició de risc constant als xics perquè al final aquests imperatius i exigències li generen mal. Com es demostra any rere any, l’absentisme i l’abandó escolar tenen rostre de xic, a més de que aquest gènere és el que més pateix la mort en accidents, suïcidis, consum de drogues, etc… Pel que la masculinitat hegemònica també els perjudica a ells”, explicava.

Durant la xarrada, va fluir el debat sobre cada punt perquè l’alumnat detectara i localitzara si es trobava diàriament o ocasionalment amb alguna de les circumstància que relatava la ponent. “Aquestes situacions me les han comptades xics i xiques adolescents”. Entre altres, va descriure com evolucionava en una relació un procés de violència de gènere a través d’una història real. “És fonamental que a la vostra edat se li done la volta a aquestes circumstàncies, que no es culpabilitze a l’agredida mai, que li l’escolte i que sempre pot dir no i parar abans d’una possible agressió sexual”.