La metodologia de Florida Secundària està basada, principalment, en el treball per projectes multidisciplinaris. Una manera de promoure l’ensenyança amb impacte en el desenvolupament de l’alumnat i que els connecta, de manera directa, amb el seu entorn més pròxim impulsant competències com el pensament crític, el treball per equips i la resolució de conflictes o reptes, atenent principalment els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

Partint d’esta idea, es generen iniciatives com el projecte ‘Tirem del fil: el rastre de la moda’. L’activitat didàctica està dirigida a l’alumnat de 2n d’ESO per a investigar, analitzar i treballar sobre l’impacte ambiental de la industrial tèxtil mitjançant dos àmbits educatius: sociolingüístic i científic-tecnològic.

«Tirem del fil de la nostra pròpia roba. Analitzem la seua procedència i les condicions de treball de les persones que la confeccionen per a comprendre la seua petjada ecològica», explica l’equip docent de Florida Secundària. L’alumnat s’acosta així a conceptes com «fast fashion i moda sostenible, globalització o drets humans i laborals com el salari digne», destaquen.

Igualtat de gènere (ODS 5), reducció de les desigualtats (ODS 10) i consum i producció responsables (ODS 12) són les principals línies de treball que, seguint l’Agenda 2030, han marcat les metes del projecte.

Les conclusions del projecte es van materialitzar en una arpillera col·lectiva, confeccionada per l’alumnat. Una ferramenta de mobilització ciutadana, a través del concepte d’art-ivisme, en el qual es van plasmar els coneixements adquirits i les reflexions finals de l’alumnat en qüestió de l’impacte econòmic, social i ambiental darrere de cada peça de roba, els mecanismes utilitzats en publicació per a fomentar el consumisme excessiu, les conseqüències directes de la globalització, seguretat en el treball o els drets de la infància.

Tirem del fil: el rastre de la moda” ha comptat, amb la participació d’entitats com SETEM —ONGD amb l’objectiu de conscienciar sobre les desigualtats Nord–Sud, denunciar les seues causes i promoure transformacions socials cap a un món més just—, mitjançant la seua campanya ‘Roba Neta’, que promou la moda ètica i justa, i reivindica condicions laborals dignes en la indústria tèxtil.

Com a acció final del projecte, l’alumnat va ser partícip de la campanya reunint 50 cartes dirigides a Decathlon —botiga especialitzada en articles esportius— per a reclamar la seua adhesió a l’Acord de Bangladesh, l’Acord Internacional per a la Salut i la Seguretat en la Indústria Téxtil.

L’Acord de Bangladesh és una resposta a la tragèdia de Rana Plaza, en la qual més de 1.100 persones treballadores de la indústria tèxtil van perdre la vida. El seu principal objectiu és vincular legalment a les empreses per a garantir la seguretat i el compliment de drets laborals en fàbriques de roba.

Un curs més, ‘Tirem del fil: el rastre de la moda’ ha permés l’alumnat de Florida Secundària entendre i qüestionar les dinàmiques de la indústria tèxtil global, alhora que ha desenvolupat valors de justícia, sostenibilitat i solidaritat. Una mostra clara de com l’escola pot esdevenir un espai d’aprenentatge amb sentit, capaç d’empoderar els i les joves com a agents de canvi en la construcció d’un futur més just i equitatiu.