L’alumnat de 1r d’ESO de Florida Secundària està participant aquest curs en una situació d’aprenentatge internacional que els ha convertit en Pen Pals (amistats per correspondencia) de l’alumnat de la Chapin School de Princeton, a Nova Jersey (Estats Units – EUA).
Es tracta d’un projecte desenvolupat al llarg del curs que connecta l’aprenentatge de llengües amb l’educació intercultural i que permet a l’alumnat viure una experiència comunicativa real amb estudiants d’un altre país.
Durant les primeres setmanes, l’alumnat ha treballat la presentació personal i col·lectiva mitjançant l’elaboració de vídeos en què mostren com és el seu grup classe i la seua escola, explicant el dia a dia a Florida Secundària i compartint alguns aspectes significatius de la seua vida escolar. Aquest primer intercanvi ha sigut clau per iniciar el contacte, practicar l’expressió oral en llengua anglesa i despertar la curiositat per conéixer altres realitats educatives i culturals.
Al mes de desembre, el projecte ha continuat amb un intercanvi de postals nadalenques i amb la redacció d’una carta bilingüe, en anglès i en castellà, en què l’alumnat explica als seus pen pals com es viuen a Espanya les vacances de Nadal i l’arribada del nou any. A través d’aquestes cartes, han compartit tradicions familiars, costums, celebracions i elements culturals tan arrelats com la gastronomia típica, els Reis d´orient o les campanades de Cap d’Any.
Al llarg de tot el procés, l’alumnat ha posat en joc la seua creativitat, el treball cooperatiu i el seu millor saber fer, mostrant una actitud il·lusionada davant una tasca amb un destinatari real. Aquesta situació d’aprenentatge ens està permetent treballar de manera integrada diferents competències, especialment la competència comunicativa, la competència digital, la competència social i ciutadana i la consciència i expressió cultural.
El projecte té com a finalitat principal donar sentit a l’aprenentatge de l’anglès, utilitzant-lo com una eina real de comunicació, alhora que fomenta una mirada oberta i respectuosa cap a altres cultures i formes de viure.
A més, contribueix a reforçar l’autonomia, la confiança i la motivació de l’alumnat, que comprova de primera mà que les llengües serveixen per connectar amb persones d’arreu del món i per compartir experiències més enllà de l’aula.
Ara, amb molta il·lusió, l’alumnat de 1r d’ESO espera rebre les cartes dels seus pen pals de la Chapin School per continuar coneixent-los millor i aprofundir en la seua cultura. Aquest intercanvi internacional es consolida així com una experiència educativa significativa que reflecteix el compromís de Florida Secundària amb una educació competencial, oberta al món i centrada en l’aprenentatge vivencial.




